Tuesday, January 11, 2011

Bila Di Imbas Kembali.

Saat Saat Jadi Pelajar
5SC1 , 2009
Hidup dalam keketawaan memang seronok kan. Itulah corak kehidupan aku dulu dan sekarang . Tenang yang amat dengan rakan rakan tercinta yang gila gila , senget senget , dan boleh di klasifikasikan sebagai kami manusia yang bertunjangan otak yang tarak betol , bukan bermasud gila pulak. Otak kami sihat sihat sahaja . Perangai remaja sekarang yang di katakan mendorong kami menjadi diri kami sebenar . Hihi
Form 5 terkandungnya banyak memori , suka , sedih , kelakar , mendebarkan , dan sebagianya. Kelas 5SC1 kebanggaan kami , dengan naungan guru Fizik yang kecik molek , tapi bermulutkan ayat ayat sentap. Itu juga aku  pernah rasakan.
Aku ada geng  sendiri  , geng perempuan dan geng laki laki . Geng perempuan , aku  kawan sama si gadis  yang matanya di katakan juling , gelaran yang di beri dari budak budak laki kelas aku . Bukan apa , budak ini selalu out of camera bila gambarnya di ambil . Mata selalu melilau kat tempat lain . Maaf untuk di kata . Nampak  macam juling lah sikit .Tapi , di alam nyata tidaklah sedemikian . Serius . Dia ok . Orangnya putih , kurus . Berbeza pula rakan baik aku yang sorang ni . Tidak cukup ketinggian lah pulak orangnya tapi dia cumel lah , kiut saje orangnye . Seronok saja berjalan dengannya sebab boleh tumpangkan lengan kat bahu dia . Haha . Lagi sorang ini , namanya sedap , tapi aku  panggil Ya saja . Entah , ringkas dan padat . Dia baru masuk sekolah aku  , masa form 4 . Dari sekolah berasrama . Dia ok . Bijak orannya sebab dia dapat result paling gempak mase SPM kalau nak di bandingkan dengan result kami bertiga ini . Aku bangga . Yuhuu J
Geng budak laki yang aku  rapat ialah antaranya yang pasti penghulu kelas  5SC1 lah . Lembu nama glam nya. Senang saja berkawan dengannya  .  Kami mula berkawan baik masa form 4 , alhamdulilah sekarang juga . Tapi , ku sangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari . Aku  tak bertegur sapa dengan dia lebih kurang sebulan lamanya masa form 5 dulu . Bukan sombong ke ape . Gaduh pun bukan . Kes sentap sahaja . Mungkin masa itu , aku  terlebih emo sedikit . Bertambah dengan ego sedikit . Bertambah juga dengan rasa marah . Akhirnya , aku membisukan diri bila berhadapan dengannnya . Serius gila waktu itu . Bila ingat ingat balik , sumpah nak tergelak gelak . Mahu saja putarkan waktu itu . Waktu hari jadinya , aku  tak wish . Dalam hati naik gila nak ucapkan Selamat Hari Jadi kat abang lembu ini . Tapi nak wish kat celah mana nya . Aku  dengan dia kan dah jadi orang bisu bila bertembung . Malam di hari jadinya , dia kol aku . Terkejut  sangat  bila mula mula tengok nama pemanggilnya .Tidakku sangka  sekali lagi . Dengan beberapa deringan  , aku beranikan diri jawab panggilan itu . Dan , akhirnya . Kami mula ok . Sudah selesaikan konflik antara kami . Tiada lagi kes kes sentap .  Hanya beberapa orang sahaja yang tahu kes sentap itu apa . Kes sentap itu au klasifikasikan di bawah kes tayar belakang motorku yang bocor . Paginya aku tunggang motor itu semasa hendak ke sekolah , aku dapat rasakan sesuatu yang aneh  . Tidak seimbang kondusi motor aku sepanjang perjalanan ke sekolah hari itu . Aku dapat hidu dah , ini mesti kes bocor . Takde kes lain dah yang berlinangan dalam kepala otak aku . Alhamdulilah , sampai juga aku ke sekolah pagi itu walaupun bertunggangkan motor  yang berkodusikan begitu . Tanpa memikiran hal hal yang lain , aku terus check  tayar motor itu . Yelah , ia kempis , lembik . Aku yang tidak arif sangat ini , cepat saja buat andaian . Sah , motor aku . Alamak , kena tukar tiub lah nampaknya . Tapelah , aku pun teruskan perjalanan naik ke bangunan kelas aku. Floor tertinggi sekali . Suka suka !
 Seperti biasa aku arahkan budak budak kelas aku keluar dari kelas untuk memberaturkan diri mereka kat koridor depan kelas kami , kelas aku dan juga mereka . Mana tidaknya , aku pengawas sekolah yang secara tidak lansung juga di tugaskan menjaga kelas 5SC1 . Terbaik la kan . Kelasku dan kelas jagaanku. Dua dalam satu . Aku tidak tahu motif apakah aku di tugaskan sedemikian oleh guru disiplinku . Tapelah , aku terima dengan redha . Berbalik kepada kes sentap tadi . Aku infomkan pada rakanku yang sorang ini pasal masalah motor aku pagi tadi itu . dia kata ok . Lepas habis kelas , dia nak pergi tengokkan motor aku . Aku pun apa lagi , senang duduklah gayanya.
Waktu waktu yang di tunggu pun tiba . Kelas dah habis . Tapi , kami masih ada kelas tambahan selepas itu . Dan , guru guru kami tidaklah sekejam  mana orangnya , kami di beri masa selama  lebih kurang sejam untuk selesaikan solat dan makan kami. Tapi , hari itu . Aku selesaikan solat saja . Aku tak layak makan lagi pada watu Zuhur . Nanti batal lah puasa sunatku hari berkenaan. Usai solat , aku tengok rakan rakan laki aku entah ke mana . Aku telah mula panas sebab cuaca hari itu juga panas . Aku pun tanpa berlengah mengajak rakan baik aku , Ayuni  temankan aku hantar motor aku ini pergi tukar tiub . Perjalanan ke kedai itu , kami tempuhi penuh siksa . Bukan  apa , panas itu satu hal . Motor bocor kan mestilah konduksinya sedikit berat untuk di tuntun . Apatah lagi daya aku dan rakanku sebagai insan yang lemah .Kaum hawa lah katakana.  Memang kasihan lah riak wajah kami waktu itu . Dalam perjalanan keluar pintu pagar sekolah , aku terserempak dengan rakanku yang aku infomkan pagi tadi. Boleh pulak buat muka yang cumel . Bikin panas lagi waktu itu . Terus saja perjalanan masuk dia ke dalam sekolah . Dan , sorang lagi . Aku terlihat kelibat rakanku yang tersantai saja nak keluar dari sekolah . Dia boleh pulak  tanya kondusi motor aku waktu itu . Padahal sudah terang lagi bersuluh , MOTOR AKU BOCOR LAH ! Dia terus blah selepas mengetahuinya. Oh , panas lagi . Butakah kamu semua . Tolonglah aku . Hati kecilku meronta ronta berkata sedemikian. Yuni mengkoolkan aku di saat genting itu . Tapi , aku sudah pastilah , aku benci budak budak laki itu .Dalam masa yang sama , aku juga salahkan si lembu itu . Mana kamu pergi . Tak hulurkan bantuan di saat aku betul betul perlukan . Si keding lagi tinggi itu tak bagitahu kamu kah ? Argh , tanapa berfiir panjang itu , aku memang set dalam mind aku tanak tegur kamu kamu ini selepas insiden itu . Dan , aku berjaya buat sebegitu rupa selama sebulan lamanya . Hebat jugak aku kan . Kawal mulut aku dari berkata kata di hadapan kamu semua . Aku dapat tahu kamu kamu ini dapat tahu sebab aku tak tegur kamu semua . Tapelah , lantak lah .
Malam hari jadi si lembu itu , aku di beritahu yang dia sebenarnya tak tahu lansung motor aku bocor hari berkenaan . Dia mintak maaf . Ok , tapelah . Aku maafkan sebab aku dah bosan hidup jadi orang bisu depan mereka selama sebulan . Si kurus keding juga mintak maaf sebab dia tak ingat lansung insiden yang aku infom dia pagi itu . Dan , masa aku jumpa dia kat pintu pagar sekolah itu , dia baru pulang dari menyelesaikan masalah . Entah lah , bisa aku percaya atau tak . Si Ustaz Ravi pun mintak maaf juga . Ok . Kira senangnya , aku maafkan korang sume ye . Tak baik berdendam lama lama kan. Haha . Then , kami dah oke selepas malam itu . Kat sekolah kebesokan harinya , kami dah bertegur sapa . Haha . Berkat sempena hari jadi si lembu , kami berbaik baikan. Syukur J

*      Hari ini hari jadi dia , bukan hari jadi lembu . Insan yang pernah singgah.
Selamat Hari Jadi. Hidup baik baik ya.




Bila Di Imbas Kembali ( Ep 1 )


No comments:

Post a Comment